مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

چهارشنبه 29 – سپتامبر

 

 

روزنامه آرمان ملی درسرمقاله شماره امروزخود درمورد روند مبارزه با تروریزم در افغانستان و منطقه تبصره کرده است.

این روزنامه با عنوان برجسته یی نوشته است که تنها راه فایق آمدن بر تروریزم ، حمله بر مراکز اصلی تروریستان در پاکستان است.

مقاله نویس ابراز عقیده کرده است که اگر این امر تحقق نیابد، جنگ در افغانستان نتیجه یی نخواهد داشت.

روزنامه درمورد مسایل وابسته به اقتصاد افغانستان نیز مطلبی را به نشر رسانده و دراین میان از تلاش های ایران برای جلوگیری از رشد اقتصادی افغانستان سخن زده است.

این روزنامه گفته است که ایران مانع ورود پیاز زعفران به افغانستان گردیده است.

 

روزنامه دولتی انیس بخش های از اظهارات رئیس جمهور کرزی را منعکس کرده است که در مراسم تجلیل از روز بین المللی سواد ابراز کرده بود.

این روزنامه گفته است که رئیس جمهور کرزی در این مراسم مردم را تشویق کرده است که باید سواد بیاموزند و سطح دانش فرزندان خود را بلند ببرند.

این روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد مشکلات موجود در کشورهای اسلامی و به خصوص در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که سازمان کشورهای اسلامی می تواند نقش برجسته وبرازنده یی در زمینه آوردن صلح و ثبات در کشور داشته باشد.

این روزنامه گفته است که این سازمان باید از تلاشهای افغانستان برای مبارزه با تروریزم نیز حمایت کند.

 

روزنامه باختر درمورد ایجاد شورای عالی صلح و تاثیر آن در آوردن ثبات و صلح در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه پرسیده است که ایا ایجاد شورا می تواند زمینه شکست طالبان را مساعد بسازد و افراد این گروه را به زنده گی صلح امیز تشویق کند.

این روزنامه گفته است که مخالفین مسلح دولت افغانستان همواره برای مذاکرات صلح و پیوستن به این پروسه شرط های داشته اند، اما حالا دیده شود که این شورا از چی راه های پیش می رود.

باختر نیز درمورد تحرکات تروریستی در افغانستان و پاکستان تبصره کرده است، اما خواستار تلاش بیشتر پاکستان برای مبارزه با تروریستان گردیده است.

این روزنامه گفته است که پاکستان برای اوردن ثبات نیاز دارد تا به روند مبارزه جدی با تروریزم بپیوندند.

 

روزنامه راه نجات نیز درمورد ایجاد شورای عالی صلح در افغانستان تبصره کرده و آن را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده است.

راه نجات گفته است که ایجاد این شورا بخشی از تلاشها به هدف آوردن صلح و ثبات در افغانستان است.

اما درعین حال روزنامه به این مسئله نیز اشاره کرده است که مخالفین دولت افغانستان اعتنایی به درخواست های صلح در گذشته نداشته اند.

روزنامه راه نجات نیز درمورد نقش پاکستان در مبارزه با تروریزم تبصره کرده و حضور طالبان و گروه های تروریستی را در آن کشور مورد تحلیل قرار داده است.

این روزنامه گفته است که ترس از پاکستان و تضمین برای نا آرامی منطقه امریکا را به پاکستان نمی کشاند، زیرا به قول نویسنده پاکستان از داشتن نیروی هستوی سود می برد.


September 29th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها